Elton John: Wiele narodów zazdrości wam Chopina

25Maj10

Tom Kultury przeprowadził wywiad z Eltonem Johnem. Muzyk opowiada o wielu rzeczach, w tym swoim zamiłowaniu do Chopina.


Elton John jest brytyjskim piosenkarzem, kompozytorem i pianistą. Początkowo związany był z gatunkami rock and roll i rock psychodeliczny, obecnie jest gwiazdą współczesnego popa.

Podczas nauki gry na fortepianie grywał pan Chopina i Bacha. Co daje znajomość ich muzyki przy tworzeniu muzyki rock i pop?

Gra na pianinie wymaga znajomości klasyków. Byli mistrzami w swoim fachu, daltego uważam, że każdy, kto siada do pianina, powinien grać ich muzykę. To tak, jak uczenie się liter, zanim zacznie się pisać. To podstawy, których nie można pomijać. Niektórzy powiedzą, że to bzdury, że można się uczyć gry na współczesnej muzyce. A ja twierdzę: chcesz być dobry współcześnie – poznaj przeszłość i korzystaj z niej. Muzyka Chopina jest piękna – powinniście być z niego bardzo dumni, bo wiele narodów wam go zazdrości.

Od lat współpracuje pan z autorem tekstów Berniem Taupinem. Co w jego tekstach najbardziej panu odpowiada? Jak powstają wasze piosenki – najpierw jest muzyka czy tekst? Czy sugeruje pan czasem temat piosenki?

Pierwszeństwo ma muzyka. Kiedy powstaną zadowalające mnie dźwięki, przychodzi czas na tekst. Bernie świetnie wkomponowuje się tekstem w muzykę. Czuje, co chce przez nią powiedzieć i wyraża to słowami. Często rozmawiamy, co chciałbym wyrazić, o czym śpiewać i potem Bernie dopasowuje moje przemyślenia do muzyki. Ale zdarzyło się, że zaskakiwał mnie swoimi pomysłami, które bardzo przypadły mi do gustu.


Czy nadal tworzy pan piosenki na gorąco w studiu nagraniowym? Z których utworów jest pan bardziej zadowolony: tych, które były długo dopracowywane, czy tych, które powstały w krótkim czasie?

Satysfakcjonuje mnie to, co podoba się publiczności, niezależnie od mojego wkładu pracy w proces powstawania utworu. W mojej karierze zdarzały się piosenki, które powstawały w zaskakującym tempie, a później zyskiwały wielką sympatię moich fanów. Zdarzały się i takie, nad którymi pracowałem tygodniami, ale nie stały się wielkimi hitami. Zazwyczaj jednak pracuję długo nad muzyką. Nie jestem zwolennikiem tworzenia na ilość. Jakość jest dla mnie najważniejsza. Niestety w dzisiejszych czasach jest coraz mniej artystów, którzy wyznają podobne zasady.

Co najczęściej pana inspiruje do skomponowania nowego utworu? Dźwięk? Słowo? Obraz? Spotkanie z innym człowiekiem?

Inspiracji nie można zamknąć w konkretach. Ktoś, kto mówi, że czerpie pomysły tylko z np. obrazów – jest nieszczery. Inspiracja to duch, emocje, przeżycia. Czasem inspirować może wszystko, niekiedy zdarza się, że wszystko zamienia się w pustkę. Przede wszystkim nie można jej szukać na siłę. Musi przyjść nagle. I wtedy może pojawić się w gestach kobiety sprzedającej coś na ulicy, w dymie unoszącym się z kominów fabryk, nawet w szumie wody lecącej z kranu. I trzeba tą inspirację szybko łapać, bo znika równie prędko, jak się pojawia.

Cały wywiad w Tomie Kultury. Pytała Magdalena Walusiak.



No Responses Yet to “Elton John: Wiele narodów zazdrości wam Chopina”

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

